– Vi er som en stor elefant
På søndag fyller tyske og norske orkesterspirer Stormen Konserthus. Men hva kjennetegner egentlig deres instrumentgruppe?
Messing
– Trompetene er stjernene. Vi er alltid i sentrum. Eller, det føles sånn da. Vi er gruppa som spiller på høydepunktene, sier Marie Johnsen Myhra på trompet.
– Horn låter heroisk! Klangen er ikke for lys, som trompet, eller for brutal som trombone, sier Vincent Ohnimus på horn.
– Det er morsomt å spille sterkt. Særlig på slutten av “I Pini diRoma”. Da spraker det skikkelig, forteller Bjørn Mikkelsen på basstrombone.
– Jeg begynte å spille tuba da jeg var 5 år. Det er veldig populært med brassband og korps der jeg er fra i Tyskland.
– Jeg føler det er min jobb å holde orkesteret sammen. På konsert engang hadde jeg det for gøy og spilte for raskt. Da falt hele orkesteret ut. Men det gikk fint da, sier Fabienne Kross på tuba.
Slagverk
– Jeg synes Respighi er fett. Fjerde satsen er artigst for slagverk. Da har vi en drivende 8-delspuls. Og i fire takter spiller jeg fortissimo på basstromma, sier Jon Mikkelsen på slagverk.
Harpe og piano
– Dette er andre gangen jeg spiller i orkester. Det er ikke alltid like lett å telle pausene. Men det er gøy å spille med andre, sier Ellen Schmidt på piano.
– Jeg startet å spille harpe for det er det kuleste instrumentet. Det har så fin klang og en unik rolle i orkesteret, sier Solveig Schürmann på harpe.
Strykerne
– Jeg har aldri ledet et så stort orkester før. Vi er som en stor elefant. Og når vi spiller åpningen av Prokofiev synes jeg vi høres sånn ut også, sier konsertmester Louise Weitzel.
– Vi er en gruppe med mange former. Noen ganger spiller vi melodi med 1. fiolin, og andre ganger akkompagnerer vi. Det morsomste er å spille melodi da. Som åpningen av Prokofiev, sier Marit Bartling på 2.fiolin
– Jeg tror alle bratsjister har opplevd å være nesten alene i orkester. Nå er vi 13 bratsjer. Det er gøy å være en stor gruppe der vi spiller hverandre gode. Det er gøy å spille sammen. Tyskerne er flinke og spiller oss gode. Vi må skjerpe oss litt. Det artigste å spille er Prokofiev. Samtidig er siste satsen sykt vanskelig. Der er det masse raske toner og store sprang, sier Hedda Kristine Gudbrandsen på bratsj.
– I åpningen av Prokofiev går vi “all inn”. Eller, vi gir alt første gjennomspilling, så er vi litt død etterpå. For vi sparer litt til konsert, forteller cellistene Arina Solheim og Sofie Chen.
– En dirigent sa engang at bassene er som salt i suppen. Om det mangler så smaker man det. Det tror jeg er sant. Vi har ikke mange soloer, men om vi ikke spiller så føler man det, sier Ole Voß på bass.
Treblås
– Det var magisk da jeg hørte det første gang. Jeg liker den lyse klangen. Vi har mye løp og lyse toner. Det er gøy for da høres vi. Men vi får litt mye klager på grunn av piccoloen da, forteller Helene Seldal Vangen på fløyte.
– Jeg synes Ligiti er gøy. Da sitter jeg med partiturert og følger med. Men Respighi er også interessant. Der er det fine melodier for obo. I 3. sats har vi en solo andre takt i 15, sier Vermund Førisdal på obo.
– Vi spiller ofte litt alene. Men jeg liker det. Det er gøy å få spille solo i orkester, sier Lene Marie Hofstätter på klarinett.
– Respigi er det vanskeligste stykket. Men også det morsomste å spille. Den går veldig lyst og raskt som er utfordrende, sier Berit Schat på fagott.
Se oversikt over deltakerne nederst i saken:
- fiolin
Louise Weitzel (konsertmester)
Ella Svarstad Lauritsen
Valerie Ettenauer
Teodor Nybøle
Sigrid Engelsen Rostad
Lina Donderer
Marta Baches Eckert
Iver Butler Wang
Eline Heistø Carlsen
Beeke Kurdelski
Melina Hübner-Konitsioti
Vera Altreuther
Ellinor Drevvatne
Katharina Heinrich
Mathilda Himmel
Torstein Knardal
Frederik Klein
Jonas Goumairi
Lennart Beck
Lucas Pütter
- fiolin
Fine Lampert
Cynthia Pigott
Thea Lund Øverland
Marit Bartling
Nele Erdmann
Anna Sæbø
Johanne Nordfjell
Johanna Haul
Aletta Blanke
Ivar Lee Fevang
Hedvig Olin Meling
Anna Katharina Rahmstorf
Annabella Celina Booth
Kathrin Sereße
Anna Lena Seemann
Alma Othilie Bill-Eriksen
Ana Reuschel
Helen Yang
Hannah Baumann
Jasmina Baumann
Floris Paul Frederik Poppe
Domonkos Pésci
Bratsj
Eivind Skeie Dammerud
Clara Gieske
Yoshiko Krawehl
Margrethe Kollien Nygaard
Hedda Kirstine Gudbrandsen
Karline Hjellvik
Ina Aanondsen
Jonas Wuttudal
Erle Marie Tangen Vågen
Annefrid Gaertner
Leonardo Willscher
Signe Rose Nagel-Alne
Simen Rui Eriksson
Cello
Arina Solheim
Raphaela Heuchmer
Kristian Elias Martinsen
Teresa Sturm
Jan Schurig
Gjermund Pas
Hy Chang Vo
Konrad-Aurelius Osika
Anna Alma Beliakova
Fredrik Heistø Carlsen
Peder Kjerkreit
Juna Becherer
Johanna Schulze
David Csejtey
Charlotte Leathem
Louise Engebretsen
Kha Chang Vo
Hans Ourson Liem
Sofie Chen
Bass
Marlon Kröger
Idun Skei
Tord Robson
Fabian Zwemke
Finja Marzahn
Victoria Maria Kan Selvik
Signe Stensaker
Benno Friedmann
Emma Faber
Noralf Lillevold-Vinje
Jacob Franken
Ole Voß
Fløyte
Anton Eilinghoff
Merle Schnee
Helene Seldal Vangen
Obo
Lukas Möller
Benjamin Thieroff
Vemund Førisdal
Leon Dalnoki
Klarinett
Marlene Sanderell
Olivia Wuttke
Elia de Sandoval
Lene Marie Hofstätter
Johannes Tylden
Fagott
Berit Schat
Philipp Lampert
Liann Haaland
Elemine Haare
Horn
Vincent Ohnimus
Solrun Hansen Kjestveit
Tuva Kjøbli
Jenny Karoline Fremstad Olsen
Sunniva Åsgård Pedersen
Sigurd Traaseth Skogvang
Trompet
Anneke Kruse
Lena Rehberg
Marie Johnsen Myhra
Torgeir Larsen Haarr
Trym Øien
Trombone
Johann Ruwolt
Jan Schulze-Middig
Eliam Wehrstedt
Jakob Bode
Peder Møklegaard
Håkon Rasmussen
Bjørn Mikkelsen
Thorben Buschke
Tuba
Emil Rademacher Krogsæter
Fabienne Kross
Slagverk
Hugo Crass
Franz Diekmann
Jon Mikkelsen
Nikolai Skilleås
Sofie Voors
Nils Grønbech
Harpe
Solveig Schürmann
Isabel Henn
Piano
Ellen Schmidt
Celesta
Benjamin Bischoff
Bildegalleri
Trykk på et bilde for åpne i fullskjerm.